Reacties zijn een standaard mogelijkheid binnen WordPress. Tenzij u dit in de instellingen anders instelt kunnen bezoekers van uw website reacties geven op berichten, pagina’s, andere reacties, en afhankelijk van de plugins nog meer onderdelen.
In het scherm reacties is een overzicht zichtbaar van alle geplaatste reacties, met de belangrijkste informatie, zoals de auteur, datum, een voorbeeld van de reactie, het artikel waar de reactie op geplaatst is etc. Dit scherm is vergelijkbaar met de overzichten van berichten (posts) en pagina’s (pages). Elke reactie is ook hier snel te bewerken, waardoor de reactie aan te passen is zonder naar de pagina van de reactie te openen. Via de functie bewerken is de volledige reactie aan te passen.
Reacties door links van andere artikelen / blogs
Het is mogelijk dat er reacties komen op uw artikelen die niet door personen zijn geplaatst. Als u de instellingen in uw bericht of pagina juist hebt staan kunnen er zogenaamde “pingbacks” en “trackbacks” komen. Dit zijn meldingen dat er naar uw bericht is gelinkt vanaf een ander artikel of een andere website.
Instellingen van reacties
In het instellingen scherm zijn veel instellingen te vinden met betrekking tot reacties. Het is aan te raden deze instellingen goed te bekijken en waar nodig aan te passen. Met name het handmatig goedkeuren van reacties is belangrijk, om spam op de website te voorkomen. Aangezien WordPress een erg populair CMS systeem is wordt het ook vaak misbruikt om spam te plaatsen. Er is een gratis plugin, genaamd “Spam free WordPress” die voorkomt dat u spam ontvangt, en daarmee ook veel tijd bespaart.
Naast de algemene instellingen zijn de instellingen voor reacties ook per bericht of pagina aan te passen.
Meldingen van nieuwe reacties
Reacties zijn goed voor de communicatie via uw website, en ook voor de SEO (vindbaarheid op zoekmachines zoals Google). Het is dus belangrijk om een reactie snel te behandelen, als dit niet automatisch gebeurd. Met behandelen bedoelen we goedkeuren, zodat deze op de website zichtbaar is, markeren als spam, of de reactie verwijderen. Standaard ontvangt u een mail bij een nieuwe reactie, waarmee u direct de reactie kunt behandelen. Ook worden nieuwe reacties automatisch weergegeven op het dashboard en ziet u in de “admin bar” bovenin het scherm het aantal te behandelen (openstaande) reacties.